Jeugd AV Nijkerk weer actief tijdens 35ste Sylvester-cross in Soest

Oudejaarsdag staat in Soest altijd in het teken van de traditionele Sylvester-cross. Al voor de 35ste keer werd deze zware cross, waarbij een groot gedeelte van het parcours door het mulle zand van de Soester duinen gaat. Het parcours is zo neergelegd dat de atleten vanuit het mulle zand moeten starten en daarbij ook nog eens de laatste 300 meter licht bergop moeten naar de finish. Voor volwassenen al een hele opgave, laat staan voor de jeugd. Drie leden van AV Nijkerk gingen heel vroeg in de ochtend de uitdaging aan om deze internationaal hoog aangeschreven cross te lopen.

Om exact 9:30 viel het startschot voor de C-pupillen met in hen midden Evi de Wit. In een veld van zo’n ruim 40 jongens en meisjes wist ze een 31ste plaats te bereiken. Om bij de meisjes net buiten de top 10 te belanden op een 11de plaats. Ze legde de 1200 meter door het mulle zand van de Soester duinen  af in een tijd van 8:02 minuten. Haar broer Luc de Wit liep bij de jongens A-pupillen, over dezelfde afstand,  naar een 59ste plaats in een tijd van 6:44 minuten, in een veld met maar liefst zo’n 70 jongens.

Bij de meisjes C-junioren stond Cerique Rijerkerk aan de start met internationale deelname. Onder de vele regionale en landelijke atleten waren er zelfs meisjes uit België gekomen om de zware cross door het mulle zand te lopen. Cerique behaalde een 62ste plaats met een tijd van 11:05 op het twee kilometer lange parcours.

Voor alle drie AV Nijkerk atleten weer een mooie prestatie om in de boeken bij te schrijven.