Koude Polderloop voor beginners

Koude Polderloop 2016

Koude Polderloop voor beginners

Sinds afgelopen zomer ben ik lid van AVN en train ik mee met de runners op dinsdag en donderdag. Zaterdag 10 december was er de Koude Polderloop, voor mij de eerste keer. Wil je weten hoe ik dat beleefd heb, lees dan verder.

Iets voor 12 uur kom ik op mijn fiets aan bij het industrieterrein van Nijkerk. De warmdraaiende hardlopers die ik in groepjes tegenkom, zorgen ervoor dat ik weet dat ik goed zit. Direct valt mij op dat de start en finish op een industrieterrein zijn. In mijn korte hardloopcarrière heb ik dat nog niet eerder meegemaakt.  Eenmaal binnen bij VNG Sierhekwerk is de sfeer erg relaxed. De hardlopers van de 5 kilometer zijn al lang weer binnen en Martine Mulder van AVN heeft bij de vrouwen een hele mooie derde plek veroverd! Binnen zijn er veel andere AVN-leden die zich klaarmaken voor de 10 kilometer. Nu richting de start dan is het wachten op het startsignaal. Ik was van plan om achter Johan Nijzink aan te rennen, met het doel om rond de 41 minuten binnen te komen.

De start is op een brede weg en met het startschot stormt de hele groep naar voren. Na ongeveer honderd meter moet iedereen een fietspad op en daar werd het druk. Inhalen was lastig en eigen tempo lopen vond ik ook moeilijk. Daarna ging de route de A28 over en kwam Jan Reichardt op de fiets voorbij met enkele goede tips. Door de polder was het eerste stuk lekker lopen met de wind in de rug. Helaas kwam daarna het stuk over de dijk en daar was de wind een stuk minder prettig aanwezig. Het leuke van over de dijk heen en weer lopen, is dat je precies kan zien wie er voor en achter je rennen.

De terugweg door de polder was voor veel lopers een tegenvaller, windkracht 3 recht tegen de wind in. Voor mij was dit ook een lastig stuk. Ik was Johan al een tijdje kwijt en had op dat moment weinig mensen om me heen waar ik me aan kon optrekken.

Bij de finish werd iedereen de laatste meters nog vooruit geschreeuwd door de speaker en kregen de lopers een kleine attentie. Binnen was er vervolgens water, koffie en thee te verkrijgen om samen met de anderen na te praten over deze loop. De conclusie van velen was dat de temperatuur lekker was, de wind vervelend en dat het verder goed georganiseerd was. Zelf vond ik het leuk om aan de Koude Polderloop mee te doen. Mijn plan om Johan bij te houden, heb ik niet gehaald, maar ik heb wel een mooi PR gelopen en ontdekt dat ik de volgende keer niet zo hard van start moet gaan.

Jaapjan Verkerk