Tobias van Dasselaar snelt naar een 8ste plaats op de 1500m tijdens de Nationale C-spelen

Afgelopen weekend stond in Amsterdam de 55ste Nationale C-spelen op het programma. Starten de officiële Nationale Kampioenschappen pas vanaf de B-junioren, zijn de Nationale C-spelen wel de grootste wedstrijd van het seizoen voor de C-junioren. In dit weekend komen de beste junioren naar Amsterdam om daar met elkaar te strijden voor de medailles.

Vanuit AVN hadden Thijmen Oostwouder (100m horden, 150m), Tobias van Dasselaar, Luc Benschop en Silvan van Hussel (allen 8900m, 1500m) zich geplaatst bij de besten van Nederland.

Het afgelopen jaar is het lopen van middellange afstanden binnen AV Nijkerk zeer succesvol. Zo had Noëlle Huijser (B-junior) tijdens het NK indoor (februari 2022) en outdoor (juni 2022) al 2x een 5de plaats weten te bemachtigen. Bij de Jongens C-junioren zijn er meerdere lopers die een goed 800m en 1500m op de baan kunnen leggen, met als beste loper op dit moment Tobias van Dasselaar.

Tobias plaatste zich dan ook voor deze C-spelen als 9de op deze C-spelen voor de 1500m en als 20ste op de 800m. Met een beetje geluk en een goede serie-indeling weet je het nooit op een kampioenschap.

Op zaterdag werd de 1500m afgewerkt. Er stonden 3 series op het programma waarbij de sterkste lopers in de laatste serie waren ingedeeld. Luc en Silvan liepen hun race in de 2de serie. Dat er op een kampioenschap vaak hard wordt gelopen ondervonden de heren. De onderlinge strijd tussen Luc en Silvan werd pas beslist op de streep. Met 0,03sec voorsprong liep Silvan naar een 11de plaats in de serie en Luc naar een 12de plaats. In de totale uitslag waren dat de 25ste en 26ste plaats. Beiden liepen een dik pr op deze afstand, waarbij Luc maar liefst 7 seconden van zijn beste tijd afliep.

In de laatste serie stond Tobias voor AVN aan de start. Als AV Nijkerk een kansje had om een medaille te pakken, dan moest het tijdens deze race gebeuren. De kans was heel klein, maar je weet nooit.

Tobias had het hele seizoen al laten zien dat het steeds sneller kon. Hij had zijn pr vanaf het begin van dit seizoen al met 30 seconden verbeterd. Na een snelle race wist hij wederom met een nieuwe pr (4:32,19s) een 8ste plaats te behalen. Een hele mooie prestatie.

Op zondag mochten de 3 mannen startten op de 800m. Wederom werden daar door alle drie pr’s gelopen. De kans op hoge klasseringen waren hier wat minder. Deze afstand is binnen de atletiek populairder dan de 1500m. Tobias liep naar een 20ste plaats met een tijd van 2:12,56, Luc werd 32ste met een tijd van 2:17,83 en Silvan sloot de AV Nijkerk rij met een 45ste plaats (tijd: 2:21,69).

Thijmen mocht op zaterdagochtend voor AV Nijkerk de spits afbijten op de horden. Een moeilijk technisch onderdeel waar vele atleten grote moeite mee hebben. Thijmen was als 34ste geplaatst in een veld van 40 atleten. Voor hem dus een wedstrijd om ervaring op te doen en een mooie pr te lopen. Thijmen liep in zijn serie naar een 7de plaats met een nieuw pr (17,44sec) op dit onderdeel.  De start voor Thijmen en AVN was dus goed. Rond 2 uur stond hij voor een zelfde uitdaging op de 150m. Thijmen een echte sprinter die afstanden langer dan 300m minder goed verteert dan de kortere afstanden. Ook voor deze afstand was het credo: “Loop je eigen race en probeer een PR te lopen”. Het lukte hem net niet om een pr te lopen, maar hij liep wel een nette race. Hij wist een 36ste plaats te behalen waarmee hij zeker tevreden kon zijn.

Weer een heel goed weekend voor de jeugd van AV Nijkerk. Voor deze 4 jongens staat op zaterdag 17 september de finale van de landelijke C-competitie te wachten. Ze mogen dat in Emmeloord strijden voor een plekje bij de beste 36 ploegen van Nederland in deze categorie. De ploeg zal dan nog worden aangevuld met Johannes Hegeman, Jos Lozeman, Peter Klaver en Tycho van Hussel.

Daarnaast staan er volgende week maar liefst 5 D-junioren aan de start van de Nationale D-spelen. Dit zal plaatsvinden op één van de mooiste atletiekbanen van Nederland “het Olympisch Stadion”.