Al weken traint een groep van circa 20 atleten volgens een schema voor De Halve van Nijkerk op 23 april. Onderdeel van de clinic zijn twee wedstrijden. De eerste wedstrijd was de 10 km van de Veluwepoortloop op 12 maart. Het was de bedoeling een tweede wedstrijd te lopen van 15 km. Probleem echter was dat in de nabije omgeving op 26 maart of 2 april geen wedstrijd van 15 km gehouden werd. Loopgroep 2000 organiseerde op 2 april wel wedstrijden op de 5 en de 10 km in Nunspeet, met de start om 14.30 resp. 15.30 uur. Besloten om in Nunspeet zowel de 5 als de 10 km te lopen. Het bijzondere is dan dat je tussen deze twee wedstrijden een half uur niks doet. Met 16 deelnemers zijn we naar Nunspeet getogen. De “opdracht” was om 15 km hard te lopen, doch er geen wedstrijd van te maken, dus geen persoonlijke record te verbeteren, evenmin als de 10 km tijd van de Veluwepoortloop te evenaren, laat staan te verbeteren. Voor iedere deelnemer had ik een richttijd bepaald, uitgaande van een snelheid op 70 à 75%. Weinigen hielden zich echter aan dit goed bedoelde advies. Op de 5 km ging het voor de meesten aanmerkelijk harder, want het liep toch zo makkelijk. Na een half uurtje rust en een massale omkleedpartij op het parkeerterrein, ging de tweede wedstrijd van start. Het was inmiddels prachtig mooi weer geworden. Ook de 10 km ging voor de meesten harder. De reden om een wedstrijd op te nemen in het trainingsprogramma van de clinic is de ervaring op te doen van een ambiance die hoort bij een wedstrijd: startnummer, chip, tijdig in een startvak staan, ervaren hoe de energie voor de start door alle lopers versterkt wordt, aftellen tot het startschot klinkt, niet te snel van start gaan op die makkelijke eerste kilometer, etc… Naast deze ervaring werd vandaag nog een andere ervaring opgedaan: omdat ik er op gehamerd had er geen wedstrijd van te maken, qua snelheid maximaal je eigen halve marathon tempo aan te houden, niet te snel van start te gaan, ontbrak de druk om een goede tijd neer te zetten. Juist door deze ontspanning liepen veel van de 16 deelnemers een snellere 10 km dan drie weken geleden in Nijkerk bij de Veluwepoortloop, waar men wel vol mocht gaan! Daarenboven was het ook nog volop genieten van de mooie omgeving: de 10 km liep om de Zandenplas heen. Zo’n 10 minuten nadat de laatste van onze groep gefinisht was, maakt Harry van ’t Veld een groepsfoto. Hieruit kan je afleiden dat het met de conditie goed gesteld is: de foto had ook voorafgaand aan de 5 km gemaakt kunnen worden, zo ontspannen zagen de atleten er al weer uit.

Zaterdag 9 april vindt de echt lange duurloop van 18 km in de Arkemheense polder plaats. Een parcours waar diegenen die vorig jaar ook deze clinic gedaan hebben, bijzondere herinneringen aan bewaren. Daarna wordt de trainingsintensiteit afgebouwd, om op 23 april goed voorbereid aan de start van De Halve te staan. Ieder met zijn eigen doelstelling, variërend van “ooit een halve marathon gelopen te hebben”, “lekker lopen”, tot “het verbeteren van de vorig jaar gelopen tijd”.

Wim Oudejans