AV Nijkerk is geen grote vereniging binnen de Nederlandse atletiekwereld. We hebben een recreatieve uitstraling, waar iedereen op zijn eigen niveau kan komen sporten. Verplichtingen om aan wedstrijden deel te nemen zijn er niet. Dat is wel anders bij verenigingen om ons heen. Onze accommodatie is natuurlijk niet in zijn geheel uitgerust om de competitie aan te gaan met verenigingen als Altis uit Amersfoort of Athlos uit Harderwijk.

Met veel enthousiasme proberen de trainers van “ons cluppie” alle jeugdleden iets bij te leren op het gebied van atletiek. Veel van onze leden trainen voor de lol, toch is er binnen de jeugdafdeling een steeds groter wordende groep atleten die het leuk vindt om aan wedstrijden deel te nemen. Nog steeds met de recreatieve gedachten van de vereniging. Al dan niet trainen voor een wedstrijd, want het belangrijkste is nog steeds dat een kind in beweging is. Iets wat naar mijn mening veel te weinig meer gebeurt. Als trainer is het dan leuk om te zien dat er steeds meer atleten aan wedstrijden gaan meedoen en deze jonge atleten te zien groeien in de prestaties die ze daar neerzetten. En trots ben je dan, als zo’n atleet op een regionaal kampioenschap het goed doet.

Wat velen van ons niet weten. is dat we best wel een aantal leden hebben die het regionaal, maar ook nationaal het goed doen. Heel af en toe waag ik mij eraan om als trainer te kijken op de “jaarranglijsten” van de Atletiekunie. Daar wordt de top 100 bijgehouden op alle onderdelen over het lopende jaar en daarop komen we gewoon jeugdatleten van AV Nijkerk tegen. Iets waar we als vereniging best trots op mogen zijn!

Een paar van onze atleten steken er bovenuit. Tijdens het Gelders/Overijssels kampioenschap wisten Emma Comellas ter Haar en Stefan Hendriksen zelfs de top 25 te bereiken. Emma met de kogel (22ste plaats) en Stefan zelfs op twee onderdelen: hoog (16de plaats) en horden (22ste plaats). Deze lijsten worden voor zowel het indoor- als het outdoorseizoen opgesteld.

Zo wisten een aantal AVN-atleten zich te plaatsen op de indoorlijsten:
• Iris van Leuveren (meisjes D-junioren) (kogel 40ste, hoog 59ste, ver 41ste, horden 60m 78ste),
• Cerique Rijerkerk (meisjes B-junioren) (sprint 50m 84ste),
• Lars van Willigenburg (jongens D-junioren) (sprint 60m 70ste, horden 60m 81ste, ver 49ste).

Het outdoorseizoen is nog niet op de helft, maar zie ook daar AVN-jeugd:
• Iris van Leuveren (meisjes D-junioren) (hoog 39ste, kogel 61ste)
• Emma Comellas ter Haar (meisjes D-junioren) (kogel 22ste)
• Lars van Willigenburg (jongens D-junioren) (sprint 80m 72ste)
• Stefan Hendriksen (jongens D-junioren) (horden 80m 22ste, kogel 31ste, hoog 16de)
• AV Nijkerk jongens D-junioren (Luc de Wit, Sven van Duinkerken, Lars van Willigenburg, Stefan Hendriksen) (estafette 46ste).

Remco Rijerkerk, Jeugdcoördinator