Lancering Nijkerkse rondjes

‘Vandaag is rood’ zou Marco hebben gezongen. Sportieve mannen, vrouwen en kinderen in het vertrouwde rood gestoken verzamelen zich voor het clubhuis. Maandenlang lag het rood op de plank. Vier nieuwe speldengaatjes bleven de shirts nog wel bespaard.  Een trainingswedstrijd zonder nummers met tijdswaarneming is natuurlijk geen wedstrijd. De aanleiding en entourage van de rode bijeenkomst doen anders vermoeden.

Eerst de lovende woorden van nestor Jos Vreeswijk over onze vrijwilligers en het potje geld van de gemeente Nijkerk. Een deel van het resultaat van de subsidie gaat op dat moment nog steeds schuil onder een rood kleed. Sportwethouder Nadya Aboyaakoub wordt uitgenodigd het geheim te onthullen. Onder luid applaus komt het bord met de Nijkerkse Rondjes tevoorschijn. Twee rondjes; het rondje Kruishaar van 10 kilometer en haar zusje het rondje Kokkeveld van 5 kilometer. Beide door het mooie buitengebied van Nijkerk met een beschrijving, kaart en sfeerimpressies. En niet te vergeten een gedicht van de uittredende stadsdichter Bert Jurling. Speciaal voor deze gelegenheid live door hem voorgedragen, gehuld in een inmiddels klassiek AVN wedstrijdshirt.

De poëzie prikkelt de rode brigade om het eerste Strava kroontje op één van de vers uitgezette routes te verdienen. Met een rode toeter geeft Aboyaakoub het startsein. Concentratie op de voorste startrij. Strakke koppies, vingers bij het horlogeknopje een stevige knoop in de veters. Een luide honk zet het gezelschap in beweging. De witte pijlen achterna jagend voor het rondje Kruishaar en de gele pijlen voor het rondje Kokkeveld. De eerste tijden worden op de klok gezet. Meer informatie over de routes vind je hier