Atleten AV Nijkerk presteren goed tijdens Gelder/Overijssels Kampioenschap

Afgelopen zaterdag stond voor de D- en C-junioren het Gelders/Overijssels kampioen in Dronten op het programma. Maar liefst 8 atleten van AV Nijkerk hadden zich gekwalificeerd op de diverse onderdelen voor dit evenement.

Dat er kansen waren op medailles dat wisten we als trainers, maar hoeveel en welke kleur, dat was de vraag.
Op de 1500m voor jongens U-16 was de kans het grootst. Met 2 sterke atleten aan de start Tobias van Dasselaar en Luc Benschop moest het goed komen. Een week eerder hadden de heren al een ware demonstratie gegeven tijdens de competitiewedstrijd in Amersfoort.
Na een mooie race wist Tobias zich in de laatste ronde los te weken ut de groep en liep met overmacht naar de winst in een tijd van 4:50,32. Luc werd op het laatste rechte stuk nog net van het brons gehouden en behaalde daarmee een mooie 4de plaats in een tijd van 4:56,45.

Naast de gouden medaille van Tobias waren er nog 2 medailles voor onze atleten. Jessie de Vries wist bij het hoogspringen (meisjes U-16) met een hoogte van 1,51m bons te behalen.
Het was een spannende strijd om het zilver en het brons. Maar liefst 3 meisjes sprongen uiteindelijk 1,51m. Het aantal foutsprongen gaf de doorslag. Met 1 extra foutsprong miste Jessie net het zilver.
Ook Ella van Asselt (meisje U-14) liep in de 60m horden finale naar een verrassende 3de plaats in een tijd van 11,54s. De als  6de geplaatste atlete verraste de trainers en natuurlijk zichzelf al in de series. Met een directe plaatsing voor de finale en een nieuw pr (12,02s) werd het spannend wat ze in de finale kon. De finale was een finale zoals het hoort. Tijden dicht bij elkaar. Het verschil tussen nummer 2 en 4 was dan ook maar 0,07s. Ella wist zich daar precies tussen te wurmen.

Naast de behaalde medailles waren er ook een groot aantal ereplaatsen voor AV Nijkerk.
Thijmen Oostwouder (Jongens U-16) behaalde 2x de finale, zowel op de 100m als op de 100m horden. In beide finales wist hij naar een mooie 6de plaats te lopen.
Johannes Hegeman  (Jongens U-16) was de meest ongelukkige van de groep. Vroeg in de middag wist hij met discuswerpen nog een 7de plaats te bereiken met ene nieuw pr (23,11m). Maar helaas liep hij bij de 2de worp bij het speerwerpen een vervelende bekkenblessure op en moest de strijd staken.
Ella van Asselt behaalde naast haar bronzen medaille op de horden ook nog een 4de plaats bij het kogelstoten voor meisjes U-14 met een nieuw pr van 9m23. Noor Peek werd in deze titelstrijd mooi 6de met een afstand van 7m73.
Jessie de Vries kwam ook nog uit op de sprint voor meisjes U-16. Met een 9de tijd op dit onderdeel miste ze net de finale.
Tessa van Panhuis (meisjes U-14) liep op de 1000m naar een 4de plaats in en nieuw pr (3:35,67). Ook zij wist zich te kwalificeren voor de finale op het sprintonderdeel (60m). De als 7de geplaatste liep in 9s51 naar de 6de plaats.
Lotte van Dongen was de enige atlete die zich op 3 individuele onderdelen had geplaatst in de categorie meisjes U-16. Bij de sprint, horden en ver mocht zij uitkomen voor AV Nijkerk. Zoals altijd zijn de sprintonderdelen sterk bezet, zo ook hier in Dronten.
Met 2 10de plaatsen op de sprint (11,77s) en horden (14,93s) en een 11de plaats bij het verspringen (4,38m) deed ze zeer goed mee.

De jongens U-16 behaalde een 2de plaats op het onderdeel estafette met een tijd 54,19s. Helaas werd dit geen medaille voor het kampioenschap, omdat het minimum aantal ploegen voor het kampioenschap niet waren ingeschreven.
Trots werd er door de trainers Neal Hegeman en Remco Rijerkerk terug gekeken op een zeer succesvol kampioenschap. De jeugd van AV Nijkerk presteert goed en toont de laatste jaren steeds meer met trots het rood/zwart van de vereniging.