AV Nijkerk jongens onder 16 kampioen in Atletiekcompetitie

Afgelopen zaterdag stond voor de junioren van AV Nijkerk in het teken van de Landelijke D-finale van de Atletiek juniorencompetitie. Zowel de jongens als de meisjes onder 16 hadden zich geplaatst voor deze finale.

Om deze finale te bereiken, waren er 3 reguliere regionale competitiewedstrijden nodig om zich te plaatsen bij de 48 beste ploegen van Nederland. Tijdens deze landelijke competitie van de Atletiekunie staan er jaarlijks zo’n 200 ploegen per categorie aan de start.  Onze jongens en meisjes onder 16 wisten daar voor te plaatsen na deze 3 wedstrijden. Al een hele prestatie voor een kleine vereniging als AV Nijkerk om je daarbij te scharen. Beide ploegen moesten bij AV Feniks in Amsterdam aantreden om te strijden voor het landelijke kampioenschap in de D-finale.

De jongensploeg bestaande uit Tycho van Hussel, Johannes Hegeman, Thijmen Oostwouder, Luc Benschop, Peter Klaver, Aaron van Middendorp en Thijs van Amerongen maakte direct een valse start op het eerste onderdeel. Bij de estafette werd in de reguliere race een wissel te laat uitgevoerd. Waardoor er direct een achterstand ontstond in het puntenklassement. Gelukkig wisten ze het op de individuele onderdelen meer dan goed recht te zetten. Met maar liefst 7 persoonlijke records mochten ze zich aan het ende van de dag kronen tot kampioen van de D-finale.

De meisjes van AV Nijkerk (Ella van Asselt, Lotte van Dongen, Jessie de Vries, Inge Lozeman, Noor Peek, Tessa van Panhuis en Myrna de Roon) streden de gehele dag mee voor de podiumplaatsen. Ze maakten een zeer goede start op het eerste onderdeel “de estafette” met een vierde plaats. Maar helaas konden ze deze strijd niet tot het einde van de dag volhouden. Zij wisten een keurige 6de plaats te behalen tijdens deze finale.

Voor de trainers Neal Hegeman en Remco Rijerkerk was het behalen van het kampioenschap van de jongens een mooie bekroning op het harde werken met deze groep. Als 3 jaar staan we met deze groep jongens in één van de Landelijke finales en nu is het dan eindelijk een keer raak. “In 2021 zaten we in Venray ook al heel dicht bij het podium, maar verloren we de 3de plaats daar met 6 punten” verteld Remco trots. “Dit jaar was het de laatste kans met deze groep jongens, en dat het dan lukt is echt heel erg mooi!”

Met deze overwinning hebben we ons nationaal, maar zeker regionaal op de kaart gezet. De vereniging kan hier trots op zijn en het laat maar weer zien dat het trainingsbeleid goed in elkaar zit. We hebben voor iedereen plaats en hebben de trainingen recreatief opgezet, maar er is zeker ruimte voor de competitieve atleet.

AV Nijkerk jongens onder 16 kampioen in Atletiekcompetitie