Pupillenfinale van de regiocompetitie atletiek op zaterdag 11 september 2021

Bijlage: Trainer Han Meerleveld met de AV Nijkerk afvaardiging vlnr: Elin Batist, Aniek van der Braak, Sarah Hoogewoud, Charlotte Bruinekool, Lotte Lieverse en Fay van Eijkelenburg.

Op zaterdag 11 september 2021 vond in Huizen de prestigieuze  plaats. In deze competitie probeerden meer dan 1200 atleten van 18 verschillende atletiekclubs zich via voorrondes te plaatsen voor de finale, iets wat alleen maar is weggelegd voor de allerbesten. Het betreft clubs uit de wijde omgeving; van Woerden tot Lelystad en van Nijkerk tot Bussum en het gaat om atleetjes van maximaal 11 jaar oud die in diverse leeftijdsklassen zijn ingedeeld. Het sympathieke AV Nijkerk, één van de kleinste clubs in de regio, was tijdens deze wedstrijd in twee leeftijdsgroepen vertegenwoordigd, toevalligerwijs alleen door meiden. Ervaren trainer Han Meerleveld heeft de meiden deze dag begeleid en van de nodige tips voorzien.

B-pupillen

De ochtend stond in het teken van de allerjongsten en AVN-troef Aniek van de Braak (uit 2012) had zich zeer knap op individuele basis geplaatst voor deze wedstrijd. In het zeer sterke deelnemersveld was het voortdurend stuivertje wisselen aan kop en na drie (sprint, verspringen en kogelstoten) van de vier onderdelen was het Aniek die het klassement van de meerkamp trots aanvoerde. Vooral met haar winnende 5.05 meter bij het kogelstoten, liet zij de rest van het veld zien dat ze rekening met haar moesten houden. De afsluitende 1.000 meter werd in de stromende regen afgewerkt en helaas wist Aniek haar eerste plaats niet vast te houden. Ze is geëindigd op een zeer verdienstelijke zesde plaats en met twee nieuwe persoonlijke records kon de jonge AVN-atlete zeer tevreden zijn!

A1-pupillen

Het middagprogramma was voor de oudere pupillen, zij zijn geboren in 2010 of 2011. Bij de meiden uit 2011 had AV Nijkerk zich voor de eerste keer sinds mensenheugenis geplaatst met een team atleten; vijf meiden waren uitgenodigd voor de wedstrijd in Huizen. Drie meiden uit Nijkerk en twee uit Vathorst, steeds meer jeugdige sportievelingen uit deze nieuwsbouwwijk weten AV Nijkerk te vinden. Na een goede start op de estafette, met een derde plaats werd er boven verwachting gepresteerd in dit sterke deelnemersveld, was het tijd voor het eerste onderdeel van de individuele meerkamp; verspringen. De Nijkerkse Charlotte Bruinekool behaalde, met een sprong van 3.62 meter, een derde plaats vlak achter de topatletes van de grote clubs GAC Hilversum en Altis uit Amersfoort. Na het kogelstoten en de sprint meldde Nijkerkse Elin Batist zich met Charlotte Bruinekool in de subtop van het individuele klassementen terwijl de vijf AVN-meiden (Nijkerkse Lotte Lieverse en de Amersfoortse Fay van Eijkelenburg en Sarah Hoogewoud) samen de derde plaats in het verenigingsklassement vast wisten te houden. Op de afsluitende 1.000 meter werd duidelijk dat sommige meiden tijdens de drie eerdere onderdelen al erg veel hadden gegeven en zakte het team één plaatsje naar de vierde plek in het verenigingsklassement. De meiden waren wel erg tevreden dat ze voor de meiden van Zeewolde Atletiek waren geëindigd; tussen deze twee clubs heerst er sportieve rivaliteit. In het individuele klassement wisten Charlotte en Elin hun plekken in de subtop goed vast te houden, zij zijn respectievelijk vijfde en negende geworden.