Succesvolle clinics 2019

Dit jaar hebben we weer de clinic gegeven ter voorbereiding op De Halve van Nijkerk.
Nieuw in vergelijking met voorgaande jaren is dat we als voorwaarde voor deelname aan de clinic halve marathon stelden, dat deelnemers de 10 km in principe binnen 1 uur kunnen lopen. We vonden dat we deze voorwaarde mochten stellen, omdat we dit jaar voor de eerste keer ook een clinic organiseerden voor de 5 en 10 km.

Zoals inmiddels gebruikelijk werd de clinic voor De Halve verzorgd door ondergetekende, terwijl de clinic voor de 5 en 10 km werd gegeven door Jan Reichardt en Arend van Zessen. Zij gebruikten daarvoor de reguliere trainingen van AVN op de dinsdag- en donderdagavond. Aan deze clinic werd deelgenomen door 12 atleten van AVN. Voor de clinic voor De Halve hadden zich 32 deelnemers gemeld, waarvan 10 geen lid waren van AVN.  28 deelnemers hebben de hele clinic gevolgd, waarvan 8 niet AVN-leden. Janny Doest verruilde vlak voor 13 april de halve in voor de 10 km (maar werd wel gelijk eerste in de V50+ klasse) en jammer genoeg moest Henk van Assenbergh op de dag zelf afhaken, zodat de halve door 26 mensen daadwerkelijk gelopen is.

De clinic voor De Halve startte op zaterdag 2 februari. Deze eerste training werd gebruikt om het vermogen van alle deelnemers te bepalen en daaruit voor ieder persoonlijk de snelheden bij de verschillende trainingsvormen af te leiden. Deze snelheden vormden de basis van alle trainingen. Iedereen kreeg een trainingsschema. Met de snelheden horend bij de verschillende trainingsvormen kon iedereen door de week aan de slag.
Elke zaterdag om 15.00 uur verzamelden we bij het clubhuis om dan op een vooraf uitgestippeld parcours in het buitengebied te trainen. Elke training bestond uit een aantal blokken van verschillende duur in verschillende trainingsvormen, dus verschillende tempo’s. Na elk blok kwam de hele groep steeds weer op hetzelfde punt uit.
In de clinic zijn ook wedstrijden opgenomen. Uiteraard de 10 km van onze eigen Veluwepoortloop, dit jaar op 9 maart. Min of meer traditie is het om ook aan de wedstrijden van Nunspeet mee te doen. Daar werd op zaterdag 30 maart een 5 km gehouden en precies een uur later een 10 km. Deelnemers in training voor De Halve liepen beide afstanden. Deelnemers in training voor de 5 of de 10 km liepen één afstand. AVN was dan ook met 33 deelnemers royaal vertegenwoordigd. Een bijzondere training is ook de “lange polder duurloop”. Deze is uitgezet in de Arkemheense polder. We gaan met de auto van het clubhuis naar de sluis. Iedereen loopt een kleine 2 uur. De snelle jongens lopen circa 23 km, de langzaamsten circa 16 km, terwijl we elkaar toch niet uit het oog verliezen. Op het Nekkeveld verzorgt Tom Bokkers, de broer van Peter, samen met zijn vrouw al jaren een heuse drinkpost. Zo kan dat, al dan niet met een gelletje, ook geoefend worden.

En dat wordt het zomaar 13 april. Iedereen heeft nauwlettend de weersvoorspellingen in de gaten gehouden. Deze voorspelling kwam akelig goed uit. Was het vorig jaar met 20 graden redelijk warm, 13 april 2019 is met 6 graden een wel heel erg koude aprildag geworden. Voor de meesten geen probleem, voor mij persoonlijk een ramp.
Het is inmiddels traditie om rond het middaguur een pasta-party te houden, waar dit jaar ook de deelnemers van de clinic 5 en 10 km aan meededen. We zitten dan met 38 man in het clubhuis pasta te eten. Voor mensen die wat spanning voelen, is de party naast het eten van koolhydraten, ook goed voor letterlijke ontspanning.
Om 17.30 uur verzamelen, gezamenlijk inlopen tot 17.45 uur, met zijn allen (zo veel mogelijk dan) op de foto en dan je plek opzoeken in het startvak. Ja, en dan moet iedereen voor zichzelf kijken hoe het gaat. Zelf probeer ik een klein groepje daarbij nog wat te ondersteunen, door als haas te fungeren met een vooraf opgegeven tijd. Dat was dit jaar tussen de 1u 50’ en 1u 55’. Zes mensen wilden zich daar wel bij aansluiten. De jongste twee deelnemers van de clinic, Joëlle en Jill, om niet al te snel van start te gaan, de anderen om te proberen niet als voorlaatste af te haken. Alle vier liepen net boven de 1u 50’ en dik onder de 1u 55’. En wat is er dan mooier om op de finish opgewacht te worden door Annette en uit haar handen een mooie bloem te krijgen?
Qua gelopen tijden was 2019 een top jaar. Ik denk dat 20 mensen hun persoonlijke record op de halve hebben verbeterd en vaak met minuten tegelijk. Joëlle houdt er zelfs een clubrecord aan over met haar 1u 45’ 39” in de leeftijdsklasse 18/19 jarigen.

Aan iedereen die (nog) een keer mee willen doen aan de clinic voor een halve marathon, een 5 of 10 km, zou ik willen zeggen: nog maar 40 weken wachten en we gaan voor De Halve van Nijkerk 2020.

Wim Oudejans