Noëlle Huijser prachtig 5de op NK junioren op de 800m

Tekst: Remco Rijerkerk

Afgelopen weekend stond voor de A/B junioren het Nederlands Kampioenschap op het programma. Gelukkig kon er na 2 jaar weer in Amsterdam op de baan van AAC een normaal kampioenschap worden afgewerkt. De vertegenwoordiging van AVN-atleten wordt jaarlijks beter. Hadden we een aantal jaren geleden maar 1 atlete op het kampioenschap, zien we de laatste 2 jaar het aantal steeds verder oplopen. Daar mogen we zeker trots op zijn. Was het in die jaren ook alleen deelnemen, gaan we nu weer naar echt meedoen in de hoogste regionen.

Dit jaar stonden er 3 B-junioren aan de start. Het kampioenschap wordt gehouden over 3 dagen en op de eerste dag (vrijdag) stonden Noëlle Huijser (800m), Iris van Leuveren (100m) en Myrthe van der Heeden (100m) aan de start.

Noëlle Huijser stond op de 800m als 11de geplaatst. Met een goede serie indeling en een beetje geluk moest Noëlle zich kunnen plaatsen voor een finale. Natuurlijk moet een atlete dat nog wel even doen, maar de hoop en de verwachting was er wel. Ze had dit al bewezen tijdens het NK indoor waar ze verrassend haar serie won en daardoor een finale plaats op eiste. Echter, binnen lopen op een 200m baan is iets anders dan buiten op een 400m baan.

Om 19:05 viel het startschot van de 2de serie. Noëlle ging goed van start en wist zich goed voorin de groep te posteren. De eerste 400m werden afgewerkt in 1:14. Na de wedstrijd verklaarde Noëlle zelf dat ze dat niet hard genoeg vond. Op de finish stond er toch een prima tijd van 2:21,85, waarmee ze een 4de plaats behaalde in haar serie. Nu werd het spannend want alleen de eerste 2 gingen direct door naar de finale. Daarnaast mochten de 4 tijdsnelsten ook nog mee. Door haar 4de plaats in de serie, stond ze op dat moment als 2de tijdsnelsten. In de laatste serie was er nog maar 1 atlete sneller dan Noëlle, waardoor ze zich ook outdoor wist te plaatsten voor de finale 800m.

Deze finale werd op zaterdag gelopen met zeer hoge temperaturen. Maar Voor Noëlle was het behalen van de finale een fantastisch succes. Dus gewoon genieten en lopen was het devies.

Dat ze dat ook heeft gedaan blijkt wel uit het feit dat ze na 500m nog op de 2de plaats lag. In het warme weer en hele snelle dames om je heen bleef het daar helaas niet bij. Op de finish was een prachtige 5de plaats voor haar weggelegd in een nieuw persoonlijk record van 2:19,30.

Iets waar we binnen AV Nijkerk heel trots op kunnen zijn.

Iris van Leuveren en Myrthe van der Heeden eindigde op het koningsnummer (100m) op de 39ste en 42ste plaats. Voor Iris een beetje een tegenvaller. Ze had zelf op meer gehoopt, maar doordat ze al enkele weken in een conditioneel dipje zit, kwam ze niet verder dan 13,89s, waar haar pr op 13,32s staat. Iris had zich ook geplaatst voor de 200m op zondag. Door de mindere conditionele situatie van haar hebben we op vrijdag besloten haar daarvoor af te melden.

Voor Myrthe was de 14,00s op de 100m een prima tijd, ze liep maar 0,02s boven haar pr. Voor haar zou de 100m alleen maar een opwarmertje zijn. Tijdens dit kampioenschap was de focus volledig op de het hink-stap-springen gelegd. Echter, Myrthe stond tot vrijdagavond nog reserve op dit onderdeel en mocht ze op zaterdag niet meer starten. Myrthe had voor de sluiting van de inschrijving een pr van 9,84m staan. Helaas sprong ze een week na de sluiting een nieuw pr van 10,14m. Met deze afstand had ze zich direct geplaatst.

Ook stond Tobias van Dasselaar (C-junior) ingeschreven voor dit kampioenschap op de 1500m. Ook hij mocht helaas niet starten omdat hij 1ste reserve stond op deze afstand. Voor hem had dit kampioenschap een ervaring voor de komende jaren moeten zijn. Gezien zijn progressie het afgelopen jaar, wordt er verwacht dat hij de komende jaren gewoon aan de start van dit kampioenschap zal staan.

Als trainer van deze atleten, kijk ik weer vol trots terug op dit kampioenschap. Wederom laat AV Nijkerk zich zien waar we toe in staat zijn.